Hívj minket: +36 70 771-99-91
slide 1

Könyvelés Új vállalkozásoknak

Egy vállalkozás beindítása előtt feltétlenül tisztázni kell az alábbi kérdéseket, de nem úgy, hogy az ügyvéd elmondja, mi meg azt se tudjuk mire bólintottunk rá:

Vállalkozási forma

Mindenképpen meg kell vizsgálni, melyik a legjobb vállalkozási forma. A leendő cégvezetőnek tudnia kell miért pont az a legalkalmasabb. tisztában kell lennie az előnyeivel, hátrányaival. Nem feltétlenül kell Kft, Bt, lehet, hogy elég egy egyéni vállalkozás is (persze itt nincs az ügyvédnek munkadíja). De lehet, hogy pont az egyéni vállalkozás a legrosszabb választás. Mindig ismerni kell a többi körülményt.

Tulajdonosok

Előre tudni kell, hogy kivel alapítunk vállalkozást, ez sokszor megfontolandó. Persze az az eset is előállhat, hogy végképp nincs kivel, vagy nem bízunk senkiben és marad az egyszemélyes forma.

Jegyzett tőke (ha van)

Ha olyan vállalkozást indítunk, melynek van jegyzett tőkéje, tisztázni kell annak összegét. Egyes vállalkozási formák jegyzett tőke minimumhoz kötöttek (Kft.: 3 millió Ft) de ettől nem kell megijednie senkinek.

Tevékenységi kör

Természetesen van már egy alapötlet, hogy mit fog a cég csinálni, hiszen ezért alapítod, de tudnod kell, hogy nem árt több tevékenységet átnézni, főleg a főtevékenységhez hasonlókat, kapcsolódókat, nehogy egy későbbi NAV ellenőrzésnél derüljön ki, hogy nincs is meg a megfelelő tevékenységi körünk. Természetesen utólag is bármikor felvehetőek és módosíthatóak ezek a tevékenységek, még a főtevékenység is.

Vezető tisztségviselő

Hétköznapibb nevén ügyvezető. Az Ő személye a cég életében a legfontosabb. Az ügyvezető ír alá minden szerződést, Ő felel a cég életéért, törvényi betartások végrehajtásáért. Mindenről Ő dönt. Lehet egy cégben valaki vezető tisztségviselő és tulajdonos egyben, ez sok esetben így is van, de nem kötelező. Sőt az ügyvezető jogállását sok esetben részletesen vizsgálni kell, főleg járulékfizetés szempontjából. Az ügyvezetőt akár a társasági szerződés aláírásától járulékfizetés terhelheti, pedig még nincs is bevétel, nem csinált semmit a cég. Nagyon fontos, hogy még alapítás előtt mindent tisztán lássunk, ha már aláírtuk, akár már késő is lehet.

Székhely

Az a hely, ahol a legfőbb döntések meghozatala történik. Ez sok esetben valamelyik tulajdonos lakása, vagy a leendő vállalkozás irodájának a címe. Tudni kell, hogy a NAV sok levelet csak és kizárólag a székhelyre küld ki, így fontos, hogy azok át legyenek véve. A NAV be is toppanthat egy ellenőrzésre, ami nem mindig szerencsés, ha ez a magánlakásunk. Ha külső helyszínt választunk, azt alaposan ellenőrizzük, sok a székhelyszolgáltató, ahol több száz cég van bejegyezve, na ez se jó pont a NAV-nál. Mint írtuk, mi is nyújtunk székhelyszolgáltatást, de csakis könyvelési ügyfeleink részére, hogy biztosítsuk számukra a zavartalan működést. De szempont lehet egy kedvező adózású város választása is.

Adózás

Úgy gondolom a vállalkozás életét alapjaiban határozza meg az adózási forma. Fontos, hogy tisztázva legyen, hogy ÁFA-zik, ha igen milyen módon vagy alanyi mentes lesz, esetleg KATA-s vagy KIVA-s, vagy marad minden általános formában. Ezt nagyon részletesen vizsgálni kell a tervek elképzelések alapján, mert meghatározza a jövőbeni fizetendő adók összegét.

Ezek a legfőbb kérdések, melyeket egy könyvelővel át kell beszélni.

Ha már mindent tudunk és értünk kezdődhet a cégalapítás.

Ha a vállalkozási forma indítása ügyvédhez kötött:

A VÁROSI-INFO Kft. nem végez jogi szolgáltatásokat, mert nem ügyvédi iroda, de együttműködésben vagyunk olyan ügyvédi irodával, akit bátran ajánlunk ügyfeleink részére, mert megbízható, gyors és segítőkész.

Ha a könyvelővel mindent egyeztettünk, az ügyvédnek elég a tényeket elmondani, hogy mi mit szeretnénk, és Ő elkészíti a szükséges dokumentumokat:

  • Társasági szerződés
  • Aláírási címpéldány
  • A vezető tizstségviselő és a cégvezető nyilatkozata
  • Tagjegyzék
  • Székhely, telephely használatának jogszerűségéről szóló okirat
  • Ügyvezetői nyilatkozat
  • Jogi képviselő meghatalmazása
  • Nyilatkozat a NAV részére

Az ügyvéd elkészíti a költségvetési illeték befizetéséhez szükséges iratot, ha az illetéket a leendő tulajdonosoknak kell átutalnia. Sok esetben azonban (mint a mi ügyvédünknél is) ezt az illetéket az ügyvédi irodának kell átadni, aki befizeti helyettünk az illetéket, majd az ügyvédi munkadíjjal együtt feltünteti számunkra a vállalkozás első bejövő számláján, így az alapítás illetéke egyből teljesen jogtisztán elszámolható költségként. (Ezt sok ügyvéd nem így csinálja, és megkárosítja a vállalkozásokat, nagyon figyeljünk oda)

Ha mindem aláírva és befizetve az ügyvéd beadja  a papírokat és jön egy kis várakozás. Ez általában egy hét.

HA a vállalkozási forma indítása ügyvédhez nem kötött:

Ha egyéni vállalkozást szeretnénk indítani, akkor ahhoz nem kell ügyvéd. Csak egy okmányirodai regisztráció kell, hogy megindítsuk a vállalkozás regisztrálását. Az önkormányzati nyilvántartásba vétel 1-2 munkanap, melyről a határozatot az ügyfélkapura kapjuk.

Majd megérkezik a bejegyző végzés, vagy a nyílvántartásba vételi határozat és kezdődhet a munka!!!

 

Mehetünk megint a könyvelőhöz, mert szorítanak a határidők:

  • 5 munkanapon belül be kell jelentkezni az illetékes Kereskedelmi és Iparkamarához
  • 8 napon belül ügyfélkapu regisztrációt kell indítania a vállalkozásnak
  • 8 napon belül be kell jelenteni a NAV-hoz a vállalkozás vezető tisztségviselőjét
  • 8 napon belül pénzforgalmi bankszámlát kell nyitnia az ügyvezetőnek, ha a vállalkozás bankszámlanyitásra kötelezett
  • 15 napon belül be kell jelentkezni a NAV-hoz
  • 15 napon belül el kell küldeni a Központi Statisztikai hivatalhoz a megfelelő nyomtatványt
  • 15 napon belül be kell jelentkezni a székhely szerint illetékes önkormányzathoz

Természetesen ezt nem Önnek kell megtennie, mert ha minket bíz meg vállalkozásának könyvelésével, ezeket a dokumentumokat elkészítjük, Önnek csak alá kell írnia. Ennél az aláírásnál kerül aláírásra a könyvelési szerződés is, mely elengedhetetlen a partnerkapcsolatunk kialakításában.

  • Ekkor még át kell beszélni pár fontos részletet, mely a vállalkozást érinti:
  • Számviteli politika és szabályzatok, melyeket 90 napon belül kell elkészíteni. Ez tartalmazza a cég összes adózási, könyvelési és beszmoló készíési alapelveit.
  • Számlák és dokumentumok könyvelőköz való eljuttatásának módja (posta, fax, e-mail, személyes behozatal vagy ügyfélnél átvétel)
  • Számlák és dokumentumok könyvelőköz való eljuttatásának ideje (amikor keletkezik egyből, havonta, negyedévente, évente(ezt nem ajánlom))
  • Vállalkozásnál felmerülhető költségek és azok elszámolási módja (telefon, üzemanyag, gépjármű, egyéb költségek)
  • Alkalmazottak bejelentésének módja

A vállalkozás működéséhez szükség lesz számlatömbre vagy számlázó programra. Mindkettőnek megvan ez előny és a hátránya. Ha a számlázó program mellet dönt, nagyon figyelni kell melyiket használja, mert sok olyan program van a neten, akár ingyenesen is, melyek sajnos nem felelnek meg a hatályos törvényeknek. Ha kell egy megbízható számlázó program, akkor a részletekért kattints ide.

Bélyegző használata ugyan már nem kötelező a számlákon vagy az iratokon, de sok esetben megkönnyíti az életünket, és egyes hatóságoknál a mai napig kötelező érvényű.

Ha ezzel mind megvagyunk, kezdhetünk végre azzal foglalkozni, amire vágyunk, a könyvelőnk már tudja a dolgát és Mi (ügyvezetők, tulajdonosok) is tudjuk mi a kötelességünk.

Könyvelő választásnál mindig legyünk résen, a Mi vállalkozásunk a tét, soha nem lehetünk elég óvatosak, és ha a NAV bírságol, a Vállalkozást bírságolja nem a könyvelőt.